‘Hiermee word je als merk een autoriteit in de niche’
18 oktober 2022‘Podcasts zijn de advertenties waar mensen echt naar willen luisteren’
20 oktober 2022Daan Brands, Podcast Specialist bij FD Mediagroep, en Wendy Beenakker, Eindredacteur Podcast bij BNR, verzorgen samen een van de presentaties tijdens ‘The Dutch Podcast Conference’. Een korte kennismaking.
Daan Brands is Podcast Specialist bij FD Mediagroep. In zijn rol adviseert hij adverteerders en (media)bureaus hoe ze het beste podcasts kunnen inzetten. Daan heeft hiervoor ervaring opgedaan in het digitale audiodomein bij Talpa en Airborne.
Wendy Beenakker is Eindredacteur voor alle redactionele podcasts bij BNR. Van Boekestijn en de Wijk tot de geopolitieke Perestrojkast, van het ontwikkelen van nieuwe formats tot het inhoudelijk begeleiden van bestaande podcast: ‘En dat zijn er nog al wat, want met 90 podcasts en 133 afleveringen per maand zijn we met FDMG na de NPO de grootste uitgever van NL.’
Waarvoor leent een podcast zich bij uitstek in zakelijke communicatie?
Je kruipt in de oren van de ontvanger en niet voor even. Een goed gematchte podcast laat de luisteraar geconcentreerd naar jouw boodschap of domein luisteren en koppelt in het brein automatisch de merknaam aan het onderwerp of domein.
Hoe zetten jullie zelf podcasts in binnen de marketingmix?
Het woord marketingmix zegt al genoeg. Zorg dat je elk medium in je mix op de meest effectieve manier in zet. Podcast leent zich heel goed voor specifieke verdieping in een niche, en raakt, mits goed gemaakt, een snaar bij je doelgroep. De vormgeving, de host, een persoonlijk verhaal, een goed gemaakte podcast weet minuten lang te raken en te boeien. Door sponsoring verbind je je merknaam aan dit verhaal. En dat het werkt voor onze sponsor Bitonic, bewijst de case.
Welke drie podcasts luisteren jullie zelf?
Brands: Het Nieuwe Geld uiteraard, verder fan van onze wetenschappelijke podcast Terug naar de oerknal en vooruit, eentje buiten ons netwerk, De Cor Potcast.
Beenakker: Ik geniet van Boekenstijn en de Wijk, Perestrojkast, ook al brengen ze vaak slecht nieuws, en ik ben een echte whodunnitfan: Ondergronds Verleden is mijn laatste binge.
Maken jullie je podcasts inhouse?
Wij maken al onze redactioneel onafhankelijke podcasts in huis, maar maken af en toe wel gebruik van de hulp van externe partijen. Onze branded content wordt door een apart team gemaakt, om zo goed te kunnen inspelen op de wensen van onze partners.
Kunnen jullie een tip van de sluier oplichten met betrekking tot jullie verhaal op congres?
Met podcastsponsering neem je de luisteraars mee in jouw verhaal, in een narratief waarbij je merkwaarden kunt koppelen aan de luisteraar, die dan 20 tot 40 minuten geboeid kan luisteren, zonder dat hij het gevoel heeft naar reclame te luisteren. En het effect, zo laat onderzoek van Het Nieuwe Geld zien, zal je verbazen!
Bron: MarketingTribune