‘Podcasts zijn ideaal voor zakelijke communicatie’
13 oktober 2022‘Een goed gematchte podcast koppelt in het brein van de ontvanger merknaam aan onderwerp of domein’
19 oktober 2022Emma de Graaf, Content- & Communicatiespecialist B2B bij VodafoneZiggo links op de foto, en Jotta Erath, Team Lead & Business Manager FD Mediagroep Effect en rechts op de foto, presenteren samen één van de sessies tijdens ‘The Dutch Podcast Conference’. Een korte kennismaking.
Emma de Graaf is Content- & Communicatiespecialist bij VodafoneZiggo met focus op de zakelijke markt. Na verschillende marketingcommunicatierollen bij onder meer Philips en NS richt zij zich sinds 2019 bij VodafoneZiggo op verschillende vormen van contentmarketing binnen de zakelijke markt; van videoseries tot podcastreeksen.
Jotta Erath is Team Lead & Business manager bij FD Mediagroep Effect, de inhouse contentstudio van FD Mediagroep. Met een achtergrond bij verschillende (media)bureaus en uitgevers is zij nu ruim zeven jaar verantwoordelijk voor het ontwikkelen van concepten die kunnen resulteren in (een combinatie van) gesponsorde radioprogramma’s, een podcastreeks of een brandedcontentsamenwerking.
Wat kan een podcast betekenen voor zakelijke communicatie?
Uitdragen van een bepaalde expertise, inhouse of in je netwerk, op een bepaald thema. Hiermee word je als merk een autoriteit in de niche. In ons geval was dat hybride werken, een actueel thema binnen de context van corona toen we deze serie startten en een blijvend relevant thema gebleken. Bovendien bind je de luisteraar aan je merk en is het een toegankelijk kanaal om van je luisteraars je ambassadeurs en uiteindelijk je nieuwe klanten te maken.
Hoe zet VodafoneZiggo podcasts in binnen de marketingmix?
Vooral voor merkbewustzijn, en onze doelgroep laten weten dat Vodafone Business meer dan alleen mobiele telefonie is. Het was voor ons zowel voor het realiseren van bereik interessant (Awareness/Inspiratie/Touch) als voor het brengen van het inhoudelijke verhaal (Consideration/Educatie/Tell).
Welke drie podcasts beluister je zelf?
CMOtalk voor inspirerende gesprekken met topmarketeers, De Krokante Leesmap ter lering en vermaak – jammer dat deze gestopt is – en net begonnen met In de ban van Rian – knap gemaakt!
Maken jullie je podcasts inhouse?
Vanuit VodafoneZiggo Zakelijk hebben we voor deze serie opgetrokken met BNR om de podcastserie te ontwikkelen. Belangrijkste redenen hiervoor warenhun ervaring in radio- & podcastland en hun bereik in onze gewenste doelgroep.
Kun je een tip van de sluier oplichten met betrekking tot jullie verhaal op het congres?
We laten zien dat onze podcastserie – naast ons belangrijkste doel op bepaald aantal luisteraars – veel meer (ander type, verrassende) doelen diende.
Bron: MarketingTribune