‘Een podcast is een flexibel medium’
11 oktober 2022‘Podcasts zijn ideaal voor zakelijke communicatie’
13 oktober 2022Marc Adriani is podcastmaker en per 1 november Hoofdredacteur van BNR. Hij is een van de sprekers tijdens ‘The Dutch Podcast Conference’. Een korte kennismaking.
Marc Adriani begon zijn carrière als radiomaker voor Veronica Nieuws Radio en de Tros. Later vervulde hij directiefuncties bij BNN, EMI, BNNVara en Talpa Network. Dit jaar maakte hij voor het AD twee succesvolle verhalende podcasts. Per 1 november is Adriani de Hoofdredacteur van BNR. BNR is één van de grootste podcastaanbieders van Nederland.
Waarvoor leent een podcast zich volgens jou bij uitstek in zakelijke communicatie?
Bij audio is er – meer dan bij een website of een filmpje – sprake van één-op-ééncommunicatie met de ontvanger. Vaak wordt er echt en met aandacht geluisterd, de luisteraar kiest immers bewust voor het luisteren. Ook wordt audio vaak geluisterd met een koptelefoon of via oortjes. Hierdoor is de impact voor de ontvanger groter en zal hij of zij ook meer aandacht hebben voor de boodschap die de podcast wil overbrengen.
Hoe zet jijzelf podcasts in binnen de marketingmix?
In mijn toekomstige functie als Hoofdredacteur van BNR is het uitbrengen van podcasts essentieel. We spelen daarbij in op de vraag van het publiek. Steeds vaker is het luisterpubliek gewend om audio te starten wanneer het uitkomt. Ook is het een ideale manier om een bepaald onderwerp verder uit te diepen. De wisselwerking met het radiostation BNR is daarbij uniek.
Welke drie podcasts beluister je zelf?
Betrouwbare bronnen: Een must voor liefhebbers van geschiedenis en politiek.
Koster en Van Dijk: Een podcast over media.
Boekestijn en de Wijk: Op zoek naar de nieuwe wereldorde.
Bron: MarketingTribune